حتماً شما نیز تا به حال با Run موجود در ویندوز خود سروکار داشته‌اید. برای استفاده مفید از Run دستورات خاصی وجود دارد که هر یک کار مفیدی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال دستوری که اطلاعات سخت‌افزاری و هم چنین اطلاعات سیستمی اعم از رم و کارکرد CPU و غیره را به نمایش می‌گذارد. دانستن این دستورات ویندوزی بهتر و مدیریت آسانتر را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.


با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win+R و یا رفتن به منوی استارت وارد محیط Run شوید.
حال کافی است هر یک از این کدها را در آنجا وارد کنید:

REGEDIT
با تایپ این دستور رجیستری ویندوز باز می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید قسمت‌های مختلف ویندوز را بنا به سلیقه و خواست خود تغییر دهید. متذکر می شویم در رجیستری چیزی را که نمی‌دانید حذف نکنید یا تغییر ندهید.

CMD
با تایپ این دستور محیط سیستم عامل داس روبروی شما ظاهر می‌شود و می‌توانید فرمان‌های خود را برای این سیستم عامل تایپ نمایید.

PERFMON
با تایپ این دستور برنامه سیستم مانیتور اجرا می‌شود و در آن جزییاتی در مورد فضای اشغال شده رم و یا مقدار بازدهی CPU (ترفندستان) و هم‌چنین مقدار اطلاعات خوانده‌شده از هارد را برای شما به صورت نمودار بیان می نماید.

SYSEDIT
با تایپ این دستور ویرایش‌گر فایل‌های سیستمی اجرا می‌شود و می‌توانید آن‌ها را ویرایش نمایید. متذکر می‌شویم در صورت تغییرات اشتباه ممکن است سیستم شما بالا نیاید.

FIREWALL
با تایپ این دستور می‌توانید دیواره‌ی آتش ویندوز خود را فعال و یا غیرفعال کنید. فعال بودن دیواره‌ی آتش برای امنیت در شبکه و نیز جلوگیری از ورود هکرها به سیستم شما بسیار موثر است.

Drwtsn32
با تایپ این دستور برنامه دکتر واتسون اجرا می‌شود این برنامه در گزارش و هم‌چنین عیب‌یابی مشکلات نرم‌افزاری بسیار مفید می‌باشد.

NTBACKUP
با تایپ این دستور برنامه‌ی گرفتن نسخه پشتیبان بر روی سیستم شما اجرا شده و می‌توانید از سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

DISKMGMT.msc
با تایپ این دستور برنامه مدیریت دیسک شما اجرا شده و می‌توانید با استفاده از آن دیسک سخت خود را مدیریت نمایید ویا هر یک از پارتیشن‌ها را حذف نمایید.

DEVMGMT.msc
با تایپ این دستور می‌توانید سخت‌افزار‌های نصب‌شده بر روی سیستم خود را بازبینی نمایید و یا یک از آن‌ها را حذف و یا نصب نمایید.

EDUCEDIT
با تایپ این دستور می‌توانید یک کاراکتر بسازید و یا یک کاراکتر را ویرایش نمایید.

Services
با تایپ این دستور می‌توانید یکی از سرویس‌های ویندوز را لغو نمایید یا یک سرویس جدید به آن اضافه نمایید.

MSCONFIG
با تایپ این دستور می‌توانید در تب Startup نرم‌افزارهایی را که در هنگام بالا آمدن سیستم اجرا می‌شوند را غیرفعال کنید.